Niewątpliwie akta z Procesu kanonizacyjnego św. Klary są źródłem par excellence, z którego można poznać jej osobę przez pryzmat wspomnień najbliższych. Wartości historycznej dokumentu nie neguje fakt, że Proces kanonizacyjny nie jest źródłem ściśle biograficznym, a hagiograficznym. Celem całego procesu było udowodnienie świętości, dlatego też pytania zadawane podczas przesłuchań ograniczały w jakimś stopniu respondentów, mogąc w ten sposób komponować niepełny obraz życia ich bohaterki. Z drugiej strony warto zaznaczyć, że zadaniem procesu było poszukiwanie prawdy i jak twierdzi F. Uribe, pomimo niebezpieczeństwa wciśnięcia Klary poprzez pytania w ciasne ramy świętości, nie doprowadzono do zrównania wspomnień o Klarze z ówczesnym modelem hagiografii, co zwiększa wagę historyczności dokumentu1.
Akta procesu kanonizacyjnego Klary zostały odnalezione w kodeksie nr 1975-2040 w jednej z prywatnych niemieckich bibliotek przez Z. Lazzeriego w 1920 roku. Oryginalnie kodeks pochodził z florenckiego klasztoru Santa Chiara Novella, a dziś jest częścią zbiorów Florenckiej Biblioteki Narodowej o sygnaturze nr 251. Fakt zachowania się akt nie jest oczywisty, ponieważ najczęściej dokumenty tego typu nie zachowują się do naszych czasów. Ich głównym celem było stanowienie bazy informacji dla redakcji bulli kanonizacyjnej i oficjalnego dzieła hagiograficznego, po czym dokumenty trafiały do archiwum, a tam z biegiem czasu zazwyczaj niszczał. Boccali w swojej pracy, będącej najnowszym studium poświęconym procesowi kanonizacyjnemu św. Klary, przedstawił historię pochodzenia i przetrwania do naszych czasów części akt z tego procesu2.
Zasługę zachowania dokumentu o tak dużej wartości przypisuje się żyjącej w XV wieku mniszce klarysce, siostrze Battista Alfani. Pochodziła ona z bogatego i poważanego rodu Alfani z Perugii i w 1452 r., mając czternaście lat, zdecydowała się pójść w ślady swojej starszej siostry Eufrazji wstępując do klasztoru S. Maria di Monteluce w Perugii3. Klaryski przeżywały wówczas okres odnowy i rozwoju, który obejmował również klasztor na wzgórzu Monteluce. Przykładem tego jest sama s. Battista, która wykorzystywała swoje talenty – artystyczny i pisarski, dzięki którym w skryptorium klasztornym powstało jej największe dzieło – kronika klasztorna Memoriale. Niestety, z powodu paraliżu, który dotknął ją w lipcu 1515 r., nie ukończyła pracy własnoręcznie, lecz przy pomocy jednej z sióstr kontynuowała kronikę, dyktując jej treść. Podobnie jak w wyżej wymienionym przypadku, również prace nad innymi
dziełami zostały przerwane. Stało się tak m.in. z tekstem Procesu kanonizacyjnego św. Klary, zawartym w Książeczce o różnych rzeczach (Fece più librecti di diverse cose). Tekst tam znaleziony, czyli kopia akt, okazał się translacją zeznań na lokalny dialekt stosowany w okolicach miasta Perugia. Analiza grafologiczna wykazała, iż rękopis został spisany przez dwie różne osoby, pierwszych jedenaście kartek (1r-11r) zostało spisanych przez siostrę Battistę, pozostałe kartki (11r-33r), podobnie jak Memoriale, musiała dokończyć jedna z sióstr4.
Lazzari jako pierwszy zauważył, że w historii życia Klary pewne są trzy daty: urodzin (1193), ucieczki z domu (1210) oraz śmierci (11 VIII 1253)5, na podstawie których można określić pozostałe6. Zeznania świadków zawarte w Procesie kanonizacyjnym św. Klary zostały przeanalizowane w niniejszej pracy pod kątem wydarzeń określonych w czasie, wskazujących bezpośrednio bądź pośrednio na datę wydarzenia. Na tej podstawie wyodrębnionych zostało 38 opisów zdarzeń (w tym 32 unikalne), które miały miejsce na przestrzeni lat od ok. 1210 do IX 1253. Świadkowie opisali wydarzenia, które poprzedzały wybór życia zakonnego Klary, również te przeżyte w trakcie pobytu Klary w San Damiano. W wielu z opisywanych wydarzeń brali udział świadkowie, lecz nie brakuje też relacji z drugiej ręki. Każde z nich zostało opisane tematycznie, według motywu przewodniego np. dziewictwa, opuszczenia świata, wielkiej dobroci Klary, szlachetności, pokuty, surowości życia, przełożeństwa, modlitwy, cudowności. Jedno z wydarzeń nie zostało dopasowane do powyższych kategorii i zostało skategoryzowane pod nazwą „inne wydarzenia”.
Dublety opisywanych wydarzeń w zeznaniach zostały poniżej oznaczone kolorem. Powtórzeń dotyczą pokrywające się zeznania s. Amaty (świadek 4.) i s. Balwiny (świadek 7.), które wspomniały cud uwolnienia z opętania pewnej kobiety z Pizy (zob. PKl 4,20; 7,14). Innymi powtórzonymi wydarzeniami są opisy usłyszenia przez Klarę modlących się braci (zob. PKl 3,30; 7,9), zawarty we wspomnieniach Filipy (świadek 3.) i Balwiny (świadek 7.), jak również modlitwy przed śmiercią Klary (zob. PKl 3,20; 11,3), którą zrelacjonowały w swoich zeznaniach siostry Filipa (świadek 3.) i Benwenuta (świadek 10.); ich świadectwa również się pokrywają. Wszystkie wyodrębnione wydarzenia zostały zaprezentowane w kolejności chronologicznej w Tabeli.
Temat | Świadek | Miejsce w tekście | Przedmiot | Data | Sposób określenia daty |
Dziewictwo/ Opuszczenie świata | Piotr, syn Damiana z miasta Asyżu | 19,2 | Klara nie zgadza się na zamążpójście | Ok. 1210 | «mająca wtedy siedemnaście lat lub około tego» |
Wielka dobroć/ szlachetność | Jan de Ventura z Asyżu | 20,3-4 | Klara posyła żywność ubogim | Przed 1211 | «gdy [Klara] była jeszcze w domu ojca» |
Pokuta/ Opuszczenie świata | Pani Bona de Guelfuccio z Asyżu |
17,3 |
Klara słucha pouczeń braci: Franciszka i Filipa | Przed 1211 | «dawniej niż przed czterdziestu dwu laty» |
Wielka dobroć/ szlachetność | Pani Bona de Guelfuccio z Asyżu |
17,7 |
Klara posyła jałmużnę dla pracujących w Porcjunkuli | Przed 1211 [1211-1212 – prawdopodobnie pierwszy kontakt] | «kiedy jeszcze była w świecie» |
Opuszczenie świata | Pani Bona de Guelfuccio z Asyżu | 17,4-5 | Franciszek obcina włosy Klarze, w kościele Porcjunkula | Ok. 1211 | «w wieku około osiemnastu lat» |
Opuszczenie świata | Pacyfika de Guelfuzio z Asyżu | 1,3 | Klara opuszcza świat | 1211 | «było to przed około czterdziestu dwu laty» |
Cud/ Opuszczenie świata | Krystiana, córka pana Bernarda z Suppo de Assisi | 13,1 | Cudowne otworzenie drzwi i ucieczka z domu rodzinnego | 1211 | «było to przed czterdziestu dwu laty, albo nieco więcej; wtedy święta Klara miała osiemnaście lat» |
Opuszczenie świata | Beatricze, córka pana Favarone z Asyżu | 12,4-5 | Klara zaprowadzona do kościoła świętego Pawła de Abbatissis, później do kościoła świętego Anioła z Panzo a wreszcie do św. Damiana | 1211 | «około czterdziestu dwu lat [temu]» |
Opuszczenie świata | Benwenuta z Perugii | 2,1-2 | Wstąpienie do Zakonu | Wielki Poniedziałek, 28 III 1211 | «wstąpiła w Wielki Poniedziałek; była w wieku około osiemnastu lat» |
Cud | Pacyfika de Guelfuzio z Asyżu | 1,15 | Cud oliwy | 1213 | «było to około drugiego roku pobytu w klasztorze św. Damiana; było to latem» |
Przełożeństwo | Pacyfika de Guelfuzio z Asyżu | 1,6 | Klara podejmuje funkcję „rządzenia siostrami” | 1214 | «po trzech latach pobytu świętej Klary w zakonie» |
Cud/Modlitwa | Pacyfika de Guelfuzio z Asyżu | 1,16 | Uzdrowienia znakiem Krzyża | Po 1211, a przed 1224 | «wpierw, zanim pani Klara rozchorowała się na dobre» |
Pokuta/ Opuszczenie świata | Cecylia, córka pana Gualtieri Cacciaguerra z Spello | 6,1 | Klara napomina i zachęca do czynienia pokuty | Po 1211, a przed 1214 | «świadek wstąpiła do zakonu w trzy lata po [wstąpieniu Klary]» |
Pokuta/ Opuszczenie świata | Filipa, córka pana Leonarda z Gislerio | 3,1 | Głoszenie pokuty przez Klarę | Po 1211, a przed 1215 | «w cztery lata po wstąpieniu św. Klary do zakonu, ona, świadek wstąpiła do tego samego zakonu» |
Szlachetność życia | Cecylia, córka pana Gualtieri Cacciaguerra z Spello | 6,6 | Klara pragnie męczeństwa | Po 1220, a przed 1224 | «usłyszawszy, że w Maroku wiadomi bracia ponieśli męczeństwo, powiedziała, że ona także chce tam iść; a było to jeszcze, zanim się rozchorowała» |
Cud/Modlitwa | Benwenuta z Perugii | 2,17 | Światłość w miejscu modlitwy Klary | Przed 1224 | «zanim wspomniana pani zachorowała» |
Surowość życia/ Pokuta | Pacyfika de Guelfuzio z Asyżu | 1,17 | Początek długiej choroby św. Klary | 1224 | «od dwudziestu dziewięciu lat» |
Cud | Cecylia, córka pana Gualtieri Cacciaguerra z Spello | 6,15 | Dar proroctwa | Przed 1226 | «Było to wtedy, kiedy święty Franciszek jeszcze żył» |
Pokuta/ Opuszczenie świata | Amata, córka pana Marcina z Corozano | 4,1 | Klara napomina i zachęca swoją siostrzenicę do opuszczenia świata | ok. 1228 | «od około dwudziestu pięciu lat [świadek] pozostaje w tym zakonie» |
Cud | Agnieszka, córka pana Oportulo syna Bernarda z Asyżu | 10,8 | Dzieciątko Jezus stoi obok Klary słuchającej Słowa Bożego | 1232 [ok. 25 IV] | «około dwudziestu jeden lat. Zapytana, w jakim to było czasie, odrzekła: w tym tygodniu po Wielkanocy, w którym śpiewa się: Ego sum pastor bonus (J 10,11)» |
Cud/Modlitwa | Balwina, córka pana Marcina z Corozano | 7,13 | Uzdrowienie s. Balwiny (świadka) | 1233 | «było to już dwadzieścia lat temu» |
Cud/Modlitwa | Franciszka, córka pana Capitaneo z Col de Mezzo | 9,2 | Cud ocalenia klasztoru i miasta Asyżu od Saracenów | Ok. godz. 9 rano w piątek, IX 1240 | «w miesiącu wrześniu, był to piątek, około godziny trzeciej» |
Cud/Modlitwa | Franciszka, córka pana Capitaneo z Col de Mezzo | 9,3 | Ocalenie miasta od oblężenia | 1241 | «było to w czasie [oblężenia] Witalisa z Aversa» |
Cud/Modlitwa |
Balwina, córka pana Marcina z Corozano |
7,12 |
Uzdrowienie s. Balwiny (świadka) |
1241 |
«było to przed dwunastu laty» |
Cud | Krystiana, córka pana Krystiana z Parisse | 5,5 | Klara przygnieciona drzwiami klasztoru | VII 1246 | «siedem lat temu, albo około tego, w lipcu, w oktawie świętego Piotra» |
Cud/Modlitwa | Amata, córka pana Marcina z Corozano | 4,20 | Cud uwolnienia z opętania pewnej kobiety z Pizy | Ok. 1249 | «przed czterema laty lub około tego» |
Cud/Modlitwa | Balwina, córka pana Marcina z Corozano | 7,14 | Cud uwolnienia z opętania pewnej kobiety z Pizy | Ok. 1249 | «było to około czterech lat temu» |
Cud | Franciszka, córka pana Capitaneo z Col de Mezzo | 9,10 | Blask nad głową Klary, po przyjęciu komunii św. | Ok. 11 XI 1250 | «około ostatniego święta świętego Marcina minęły trzy lata» |
Cud/Modlitwa | Benwenuta de Madonna Diambra z Asyżu | 11,1 | Uzdrowienie świadka | IX 1251 | «w ubiegłym miesiącu wrześniu upłynęło dwa lata» |
Cud/Modlitwa | Krystiana, córka pana Krystiana z Parisse | 5,1 | Uzdrowienie z głuchoty | VI/VII 1252 | «mniej więcej przed rokiem; w miesiącu czerwcu lub lipcu» |
Cud/Modlitwa | Filipa, córka pana Leonarda z Gislerio | 3,30 | Klara słyszy całe oficjum braci w kościele św. Franciszka | 24/25 XII 1252 | «w noc ostatniego w jej życiu Narodzenia Pańskiego» |
Cud/Modlitwa | Balwina, córka pana Marcina z Corozano | 7,9 | Klara słyszy całe oficjum braci w kościele św. Franciszka | 24/25 XII 1252 | «w noc ostatniego Narodzenia Pańskiego» |
Cud | Franciszka, córka pana Capitaneo z Col de Mezzo | 9,7 | Uzdrowienie świadka z choroby trwającej 6 lat | 1253 | «kiedy [Klara] była już u kresu, żegnając się z życiem» |
Cud | Amata, córka pana Marcina z Corozano | 4,19 | Wizja „Króla chwały” | Piątek, VIII 1253 | «w piątek bezpośrednio poprzedzający jej śmierć» |
Modlitwa | Filipa, córka pana Leonarda z Gislerio | 3,20 | „Rozmowa z duszą”, Orszak dziewic przy umierającej Klarze | Noc z piątku na sobotę, 9 VIII 1253 | «gdy wspomniana pani i święta Matka była bliska śmierci, którejś nocy z piątku na sobotę» |
Modlitwa | Benwenuta de Madonna Diambra z Asyżu | 11,3 | „Rozmowa z duszą”, Orszak dziewic przy umierającej Klarze | Noc z piątku na sobotę, 9 VIII 1253 | «wieczorem w piątek, rozpoczynający dzień sobotni, który był trzecim dniem przed śmiercią pani Klary» |
Inne wydarzenia | Filipa, córka pana Leonarda z Gislerio | 3,32 | Uczczenie pocałunkiem reguły zakonu zatwierdzonej bullą papieską | 10 VIII 1253 | «w dniu następnym, wspomniana pani Klara przeszła z tego życia do Pana» |
Cud | Jan de Ventura z Asyżu | 20,9 | Cudowne uzdrowienie przy grobie Klary | IX 1253 | «był to ostatni ubiegły miesiąc wrzesień» |
br. Kamil Pasierbski OFMCap
fragment pracy magisterskiej: „Duchowy portret świętej Klary z Asyżu na podstawie analizy wydarzeń historycznych zawartych w jej Procesie kanonizacyjnym” napisanej na seminarium z teologii duchowości pod kierunkiem ks. dra hab. Marcina Godawy.
Przypisy:
- Zob. F. Uribe, E. Kumka, Wprowadzenie do źródeł franciszkańskich, Kraków 2009, s. 375.
- Zob. G. Boccali, Santa Chiara d’Assisi sotto processo…, op. cit.
- Zob. A. Lainati, Wprowadzenie [do Procesu kanonizacyjnego świętej Klary], [w:] Źródła franciszkańskie: pisma świętego Franciszka, źródła biograficzne świętego Franciszka, pisma świętej Klary i źródła biograficzne, teksty ustalające normy dla braci i sióstr od pokuty, Z. J. Kijas, R. Prejs (red.), Kraków 2005, ss. 2177–2181.
- Zob. G. Boccali, Santa Chiara d’Assisi sotto processo. Lettura storico-spirituale degli atti di canonizzazione, S. Maria degli Angeli (Assisi) 2003., ss. 19–28.
- W niniejszej pracy ucieczka Klary z domu została datowana na 1211 r.
- Zob. Z. Lazzeri, Il processo di canonizzazione di santa Chiara d’Assisi, „AFH”, nr 13, 1920, s. 435.